Werken in Villa Augustus (4) – Sjaak, hoofd technische dienst: 'Je moet een duizendpoot willen zijn'

20 oktober 2021

Dat het leuk is om in een hotel, restaurant en moestuin te werken, ligt voor de hand als je bijvoorbeeld hovenier, kok, bakker, receptioniste, kelner of verkoopster in onze markt bent. Maar wat maakt het voor een technicus hier nou zo aantrekkelijk? We vragen het Sjaak Sciarone, die al sinds 2007 aan ons bedrijf is verbonden. ‘Villa Augustus is in al die jaren gewoon een kindje van me geworden.’ 


Nog maar een poosje  te gaan, en dan mag hij officieel met pensioen. Voor ons geen prettig vooruitzicht, want als hoofd van onze technische dienst heeft Sjaak zich in Villa Augustus volstrekt onmisbaar gemaakt. Geen storing of defect waar hij, met z’n 40 jaar aan vakkennis, de oplossing niet voor vond. Zoals ook geen dagelijkse onderhoudsklus (verstopte wc, peertjes in de kamers vervangen, tegels leggen, plafondje sauzen, enz) ooit te min voor ‘m was. 

Gelukkig kan ook Sjaak kan zich ook niet voorstellen dat hij straks echt voor altijd weg is bij Villa Augustus. Ongetwijfeld zal hij de poort niet helemaal achter zich willen dichttrekken, al was het maar omdat hij Julius simpelweg niet kan missen. 

Sjaak: ‘We hoorden hem 13 jaar geleden mauwen toen we met ons team buiten in de tuin lunchten. Het jonge beessie was boven in een boom geklommen, waar ik hem zelf met een ladder uit heb gehaald. Op de oproep aan zijn mogelijke eigenaar in de krant, reageerde niemand. Zo werd Julius onze huiskat. Ik heb hem maar geadopteerd, en nu is het mijn beste maat. Ik ben een van de heel weinigen die hem ook mag oppakken.’


Je bent nu al wel op zoek naar een opvolger in jouw functie. 

‘Ja, en dat is dan uiteraard liefst iemand die, net als ik, van aanpakken weet. In een bedrijf als dit komt er elke dag opnieuw van alles op je af, en dan niet alleen tussen 9 en 5. Er zijn allerlei vaste, terugkerende taken die moeten worden uitgevoerd. Maar net zo vaak ben je een hele dag druk met het verhelpen van allerlei technische problemen die spoed vereisen. 

‘Dat is het werk dat me ook het best ligt. Er komt het nodige denkwerk aan te pas. Het googelen naar de juiste vervangende onderdelen daarna is ook een sport op zich. Ik ben niet zo’n man die meteen zegt: koop maar een nieuw toestel. Als iets wel degelijk gerepareerd kan worden, dan ga ik ervoor.’

Waar loop je in dat opzicht zoal tegenaan in een groot hotel-restaurant?

‘Nou, er staan hier nogal wat apparaten die je moet leren doorgronden om ze weer te kunnen maken als ze stuk gaan. Toen ik hier begon, had ik zelfs nog nooit van een rijskast gehoord, en van die grote horeca-vaatwassers had ik evenmin verstand. Je moet zin hebben om je de werking van dat type machines eigen te maken. De tijd ervoor krijg je in Villa Augustus wel – zin erin hebben is het belangrijkst.’

Wat komt er nog meer bij een baan als de jouwe kijken?

‘Je moet een duizendpoot willen zijn. En je moet gemakkelijk met mensen kunnen omgaan. Er hangt bij wijze van spreken namelijk elk moment wel iemand aan je broekspijpen omdat je op deze of gene plek in Villa Augustus ineens hard nodig bent. Eerlijk gezegd reageer ik dan niet steeds even soepel. Die eigenschap zal ik wel van mijn vader hebben, die bepaald niet het zonnetje in huis was. Ik zeg ook altijd tegen mijn vriendin: sla me maar als ik serieus te veel op hem ga lijken. 

‘Maar aan de andere kant: al mijn collega’s weten heus wel dat ik het in al mijn onverbloemde eerlijkheid goed bedoel. Dat ik, als het ook maar even kan, graag voor ze klaarsta. De huishoudelijke dienst even een uurtje met het afhalen van de bedden helpen, is voor mij geen punt. Maar erna ben ik dan natuurlijk wel blij dat ik weer een schroevendraaier mag vasthouden.